Pedagogiske tips

Med omvendt undervisning deler du stoffet ditt med mottakerne før dere møtes. Sørg for at videoen møter mottakernes behov og at stoffet er lett å tilegne seg. Her er noen tips:

  • Vit hva du vil. Hvem snakker du til? Hva vil du formidle? På hvilken måte?
  • Ha en god struktur og si gjerne innledningsvis hvordan filmen er lagt opp.
  • Lag gjerne flere korte videoer istedenfor en lang. Da blir det også lettere å gjenbruke filmen.
  • Snakk tydelig og i passelig tempo, vær deg selv.
  • Bruk gjerne visuell støtte i form av bilder og nøkkelord.
  • Tenk over hva som finnes i bakgrunnen som du kanskje ikke vil ha med i videoen.

Her forklarer Kristian Øen fordelene med omvendt undervisning og hvordan du som Statped-rådgiver kan bruke enkle videoer i kombinasjon med fysiske møter. Øen jobbet tidligere i Statped vest og delte sine erfaringer på et fellesmøte i vest i 2016.

Video – Kristian Øen om hvorfor benytte omvendt undervisning

Video – Kristian Øen forteller om hva som skal til for å begynne

Video – Kristian Øen forteller om tekniske behov og personvern

Her kan du se omvendt undervisning i bruk ved Amalie Skram videregående skole i Bergen. Videoen er laget av Statped, og viser hvordan en skoleklasse kan bruke virkemidlene i omvendt undervisning.

Video – Omvendt undervisning på Amalie Skram VGS

Du kan lese flere praktiske tips for omvendt undervisning på Statped.no.

 

Video om omvendt undervisning (Flipped classroom) på engelsk:

Video – Flipped Classroom Model: Why, How, and Overview

 

Video med PowerPoint og PCVideo med smarttelefon eller nettbrettVideo med presentasjon foran interaktiv skjerm