Opprette og gjennomføre webinar

Du kan enkelt holde et webinar fra utvalgte møterom i Statped: Lyderhorn (Bergen), Jaktfalken (Tromsø), Rapias (Alta), Kjerringsklumpen (Trondheim) og Edvard Befring (Kristiansand).

Du bruker utstyret for videomøter og gjerne egen pc. Deltakerne trenger pc eller annen enhet med lyd, internettforbindelse og en lenke til webinaret.

Video: Slik oppretter du webinar

Planlegge webinaret

  1. Reserver rommet i Outlook
    – Øverst på siden kan du se hvilke rom som har webinar-utstyr.
    – Book rommet i Outlook på vanlig måte.
  2. Bestill tid for webinaret
    – Gå til https://kurs.statped.no/webinar.
    – Fyll inn informasjon i skjemaet. Passordet er: Fabris2018!
    – Du må også bestemme om du ønsker å ha en chat. Det er den måten du kan få tilbakemeldinger under webinaret.
    – Som standard får du med en tilførsel av bilder fra Instagram med emneknaggen #Statped. Om du ikke ønsker det så må du velge den bort.
    – Kopier lenken som skjemaet lager til deg.
  3. Inviter deltakere
    – Bruk lenken du kopierte fra skjemaet
    – Del denne med deltakerne i en e-post, eller som en lenke i kursbeskrivelsen om du oppretter kurset/webinaret i Fabris.

Da er alt det tekniske på plass slik at du kan holde webinaret.

Holde webinaret

  • Forberede webinaret
    – Juster kameraet til et godt bildeutsnitt av deg og ev. andre som holder webinaret.
    – Bruk panelet på VK-rommet. Trykk på «Webinar», deretter «Start webinar». Da starter opptaket. Deltakerne vil kun se det som vises i tidsrommet man har bestilt.
    – Trykk på panelet for å se forhåndsvisning av deg selv, på samme måte som et vanlig videomøte (VK).
    – Del presentasjon fra din PC ved hjelp av panelet på rommet.
    – Det er praktisk å åpne lenken på en annen PC for å se webinaret. En kollega kan sitte å følge chatten for kommentarer og spørsmål. Denne PC-en må ha lyden avslått.
  • Starte webinaret
    – Litt før bestilt tidspunkt setter du deg foran kameraet. På bestilt tidspunkt ønsker du velkommen og begynner webinaret.
  • Ha dialog med deltakerne
    – Deltakerne kan stille spørsmål eller kommentere underveis via chat. Den som følger chatten kan svare der eller gi deg informasjon om spørsmål du kan svare muntlig på.
  • Avslutte webinaret
    – Et tips kan være å minne deltakerne om chatten og gi dem tid til noen spørsmål mens du avslutter med en oppsummering av temaet ditt.
    – Kommenter deretter ev. spørsmål som har kommet.
    – Takk for deltakelsen i webinaret, opplys om ev. andre webinar for samme målgruppe, takk for deg og avslutt på panelet i rommet. Webinaret slås av automatisk 30 minutter etter bestilt tid er over.

Chat

Svarene du skriver inn legger seg fortløpende i chatte-feeden. Dersom du ønsker at svaret ditt skal knyttes direkte til et spørsmål, må du være pålogget som en moderator. Kontakt digivei@statped.no dersom du trenger dette.

Tolk

Her kommer det snart informasjon om hvordan du får en tolk inn i bildet.

Opptak

Webinaret blir automatisk tatt opp og lagret på en server. Det gjøres opptak av det som er foran kameraet på VK-terminalen i rommet der du sitter, samt det du deler fra PC. Det gjøres ikke opptak av deltakerne og en eventuell interaksjon (chat) mellom dere. Opptaket blir slettet etter 30 dager om du ikke aktivt spør etter det.

Send en e-post til digivei@statped.no dersom du vil få tilsendt opptaket.

Mange webinar blir tatt opp på forhånd og sendt på et bestemt tidspunkt. Statped vil snart legge til rette for denne muligheten.

Noen tips

  • Øv deg: hold gjerne et testwebinar for kolleger der du øver på både teknikk, form og innhold
  • Begrens deg: i en digital kanal er det lurt å avgrense temaet og innholdet
  • Gjør det enkelt: ikke bruk flere tekniske funksjoner enn du trenger
  • Husk kamera: du ser ikke deltakerne og eventuell respons underveis får du på chat. Skal du bevege deg, bør du velge at kameraet følger stemmen din.

Mer avansert webinar

Noen ganger kombineres flere verktøy og kilder i et webinar, som nettbrett, smarttelefon, tegnspråktolk, dokumentkamera, flere webinar-verter og så videre.

Ved slike webinar er det greit med teknisk støtte og bemanning under webinaret. Kontakt digivei@statped.no dersom du har spørsmål om dette.